Burgernet
Algemeen
In de hele provincie Zeeland is het netwerk Burgernet ingevoerd. Het succes van dit systeem hangt af van het aantal inwoners dat zich hiervoor aanmeldt. Geef uzelf dan op want op deze manier levert u een actieve bijdrage aan de veiligheid in uw woon- of werkomgeving.
Wat is Burgernet?
Bij Burgernet werken inwoners, gemeenten en de politie samen om de veiligheid in de woon- en werkomgeving te bevorderen. Burgernet is een telefonisch netwerk van inwoners en medewerkers van bedrijven. De centralist van de meldkamer politie start, na een melding over een inbraak of een vermist kind, een Burgernet actie op. Deelnemers aan Burgernet krijgen dan een melding via de telefoon of een tekstbericht per sms. Dit met de vraag uit te kijken naar een duidelijk omschreven persoon of voertuig. Met informatie hierover help je direct bij de opsporing van dader(s), een voertuig of een vermist kind.
Burgernet: niet alleen voor de politie
Het Burgernetsysteem is (technisch) geschikt om ook door andere hulpverleningsdiensten gebruikt te worden. De brandweer of GGD/GHOR kan bijvoorbeeld meldingen van gevaarlijke stoffen of vervuild zwemwater doorgeven. Burgernet is tot nu toe vooral ingezet voor opsporing.
Meld je aan voor Burgernet!
Op de landelijke website www.burgernet.nl kun je je direct aanmelden voor Burgernet. Je moet 16 jaar of ouder zijn en wonen of werken in Zeeland. Je dient in ieder geval een vast of mobiel nummer op te geven. Met een eigen inlogaccount en een wachtwoord heb je toegang tot Burgernet. Ook kun je zelf je gegevens beheren. Na ontvangst van een bevestiging neem je deel aan Burgernet en kan de politie je hiervoor benaderen. Op de website van Burgernet vind je nog meer informatie over Burgernet. Voor vragen kun je telefonisch contact opnemen met de gemeente.