Identiteitskaart aanvragen
Algemeen
Iedereen vanaf 14 jaar moet in Nederland een eigen paspoort of identiteitskaart hebben. Deze moet u laten zien wanneer hier om wordt gevraagd. Dit heet de identificatieplicht.
Beschrijving
- Een identiteitskaart is alleen geldig als reisdocument in bepaalde landen.
- Een identiteitskaart moet persoonlijk aangevraagd en afgehaald worden bij de gemeente.
- Voor volwassenen is een identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor jongeren t/m 17 jaar is dit 5 jaar.
- De identiteitskaart ligt uiterlijk vijf werkdagen na de aanvraag voor u klaar in het gemeentehuis. Kunt u hier niet op wachten, doe dan een spoedaanvraag. Dit is wel duurder dan een reguliere aanvraag.
- Reizen met kinderen? Dan is het wellicht goed om de informatie op de website van de Rijksoverheid te lezen.
Afspraak maken
Identiteitskaart aanvragen kind (t/m 17 jaar)
Je hebt toestemming nodig van je gezaghouders (ouders of verzorgers) om je paspoort aan te vragen. Neem het ondertekende toestemmingsformulier en de geldige identiteitsbewijzen van iedere ouder of voogd mee naar het gemeentehuis.
Wat moet ik meenemen?
Het aanvragen en afhalen van een identiteitskaart moet altijd persoonlijk gedaan worden.
- Alle in het bezit zijnde reisdocumenten: paspoort en/of identiteitskaart, geldig of niet geldig.
- Heeft u geen oud reisdocument of bent u deze kwijt, neem dan bijvoorbeeld uw rijbewijs mee.
- Eén pasfoto (maximaal 6 maanden oud) in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Bij vermissing in het buitenland, het proces-verbaal van de plaatselijke politie.
Bij het afhalen van uw identiteitskaart neemt u mee:
- Het oude paspoort of de oude identiteitskaart als deze nog niet is ingeleverd.
Wat kost het?
Document | Leeftijd | Geldigheidsduur document | Kosten |
---|---|---|---|
Nederlandse Identiteitskaart | tot en met 17 jaar | 5 jaar geldig | € 40,90 |
Nederlandse Identiteitskaart | vanaf 18 jaar | 10 jaar geldig | € 75,80 |
Spoedtoeslag € 57,-
Document kwijt/gestolen
Bij vermissing van uw identiteitskaart moet u zo snel mogelijk een verklaring van vermissing doen bij de gemeente. Ook wanneer u niet direct een nieuwe identiteitskaart nodig hebt, is het verstandig de vermissing gelijk door te geven, zodat de overheid het documentnummer van uw vermiste identiteitskaart kan registreren. Deze registratie draagt bij aan de strijd tegen identiteitsfraude.
Identiteitskaart weer gevonden nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij uw gemeente.
Vermissing doorgeven (met DigiD)
U kunt ook persoonlijk aan de balie in het gemeentehuis komen om de vermissing door te geven. U kunt dan eventueel meteen een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Moet u onmiddellijk op reis?
Alle informatie over het aanvragen van een noodpaspoort vindt u op de website van de Rijksoverheid. Als uw paspoort of identiteitskaart in verkeerde handen terecht komt, bestaat de kans op identiteitsfraude.
Aangifte doen in het buitenland
Bent u uw identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. Hiermee kunt u naar Nederland reizen. In Nederland doet u ook aangifte bij uw gemeente. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.
Aanvullende informatie
Maak uw pasfoto in het gemeentehuis
In het gemeentehuis in Wissenkerke is een pasfotoautomaat aanwezig. Dit is een zelfbedieningsautomaat. Daarmee kunt u zelf uw pasfoto laten maken. De kosten zijn € 10,- voor 5 foto's. U kunt dit contactloos betalen.
Let op: de pasfotoautomaat is niet geschikt voor kinderen jonger dan 8 jaar.
- Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingenpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
- Als u onder curatele staat, kunt u ook een identiteitskaart aanvragen. U hebt dan geen toestemming van de curator nodig.
- Als u van naam verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
- Als u van geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Vanuit het buitenland aanvragen
Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij een van de grensgemeenten in Nederland. Bij zo'n aanvraag komen veel verschillende documenten kijken.
Met de tool van nederlandwereldwijd.nl is het makkelijker om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool ziet u precies welke documenten u nodig hebt en kunt u online een persoonlijke checklist maken. Dit scheelt u veel tijd.