Noord-Beveland Hartveilig

De gemeente Noord-Beveland is alweer heel wat jaren aangesloten bij HartslagNu (voorheen Hartveilig Wonen). Samen met inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven is een dekkend netwerk gerealiseerd van reanimatievrijwilligers en automatische externe defibrillators (AED’s). Hiermee kunnen we bij een persoon met hartproblemen de tijd totdat professionele medische hulp ter plaatse is zo optimaal mogelijk overbruggen.

Kunt u reanimeren? Word dan burgerhulpverlener!

Inmiddels zijn er meer dan 100 inwoners aangemeld als burgerhulpverlener, verdeeld over alle kernen van ons eiland. Kunt u reanimeren, maar bent u nog niet aangemeld als burgerhulpverlener? Nieuwe vrijwilligers zijn altijd welkom.  Zo wordt de dekking nog beter! Ga naar de website Hartslagnu of download de app op uw smartphone.
Wilt u leren reanimeren maar kunt u dit nog niet? En heeft u geen mogelijkheid om via uw werk of vereniging uw reanimatiediploma te halen? Neem dan contact op met de gemeente, de gemeente kan u doorverwijzen naar een (gratis) cursus die periodiek wordt georganiseerd. Uiteraard wordt dan wel van u verwacht dat u zich aanmeldt als burgerhulpverlener (en ook aangemeld blijft). 

Voor werkgevers: roep uw BHV'ers op om zich aan te melden als burgerhulpverlener!

Veel bedrijven en organisaties zijn op grond van de Arbowetgeving verplicht om bedrijfshulpverleners (BHV’ers) aan te wijzen. Onderdeel van de BHV opleiding is het uitvoeren van een reanimatie. Heeft uw bedrijf BHV’ers aangewezen? Roep hen dan op om zich ook aan te melden als burgerhulpverlener, zodat zij bij een reanimatie buiten uw bedrijf (bijvoorbeeld in de straat) ook het verschil kunnen maken tussen leven en dood. Het is een kleine moeite en zo neemt u als werkgever uw maatschappelijke verantwoordelijkheid. 

Voor AED-eigenaren: meld uw AED aan en vergeet niet uw apparaat periodiek te laten controleren

Hebt u een AED? Meld deze dan via website Hartslagnu, zodat de AED in het systeem kan worden opgenomen. Ook als uw AED maar een deel van de dag bereikbaar is (bijvoorbeeld alleen tijdens openingstijden van uw bedrijf) heeft het toegevoegde waarde om uw AED aan te melden. Het systeem houdt automatisch rekening met eventuele beperkingen voor wat betreft inzetbaarheid. 
Gemiddeld heeft een AED een levensduur van 5-7 jaar. Het is belang om een AED periodiek te laten controleren. In de praktijk blijkt bij sommige AED’s dat het onderhoud niet of niet voldoende wordt uitgevoerd en dat daardoor de AED niet gebruiksklaar is. Dat is zonde van de investering in een AED, maar uiteraard is voor een (burger)hulpverlener niets zo frustrerend als een niet-werkende AED bij een reanimatie. Sluit daarom een onderhoudscontract af voor uw AED, zodat u zeker weet dat de AED periodiek wordt nagekeken en altijd inzetgereed is.

Vergoeding inzetkosten AED na een reanimatie

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft budget ter beschikking gesteld om de gebruikskosten van de AED na een reanimatie te vergoeden. Deze regeling is bedoeld om het gebruik van AED's zo laagdrempelig mogelijk te maken. Organisaties die geen zorgaanbieder zijn, zoals supermarkten of sportverenigingen, kunnen de kosten voor de directe inzet van hun AED vergoed krijgen via de Regionale Ambulancevoorziening Witte Kruis ambulancezorg.
De volgende kosten komen in aanmerking voor declaratie:

  • vervangen van elektrodenpads.
  • uitlezen van de AED.
  • batterij als deze elke keer na inzet van de AED vervangen moet worden.
  • gebruiksklaar maken van de AED.

Declareren van de inzetkosten kan via een formulier op de website van het Witte Kruis.

Geen overzicht AED's voor iedereen

Waarom kan niet iedereen zien waar de AED’s hangen? Er is geen openbare database van alle AED’s die bij HartslagNu zijn aangemeld. Aan een openbare database kleven een aantal nadelen.

Meer informatie

Meer informatie vindt u op de website Hartslagnu. U kunt ook contact opnemen met de gemeente via 14 0113.