Organisatiestructuur

De organisatie wordt aangestuurd door een driehoofdige directie bestaande uit de secretaris als directeur en twee adjunct-secretarissen.

 

Organisatie omschrijving

Onder team Bestuurszaken valt applicatiebeheer en CISO, bestuurssecretariaat, communicatie en participatie en handhaving, milieu en openbare orde & veiligheid.

Applicatiebeheer en CISO 

  • Verantwoordelijk voor het implementeren van- en toezicht houden op het informatiebeveiligingsbeleid binnen de gemeente
  • Draagt bij aan verhoging van bewustzijn op het gebied van informatiebeveiliging in de organisatie.
  • Schakel naar samenwerking GR De Bevelanden (ICT en informatievoorziening) en leveranciers
  • Functioneel beheer applicaties gemeente
  • Advisering college en organisatie m.b.t. ICT-gerelateerde zaken
  • Vraagbaak voor gebruikers applicaties, hard- en software 

Bestuurssecretariaat 

  • Agendabeheer en beheren van mailboxen bestuurders 
  • Klaarzetten stukken managementteam- en collegevergaderingen 
  • Verslaglegging bestuurlijke en ambtelijke overleggen
  • Organiseren officiële ontvangsten en bijeenkomsten
  • Werkzaamheden met betrekking tot kabinetszaken


Communicatie en participatie 

  • Ondersteunt het bestuur en de organisatie bij de communicatie met inwoners (publiekscommunicatie), bedrijven en organisaties
  • Geven van (strategisch) advies en inzet communicatie- en participatieproducten 
  • Het organiseren van (participatie)bijeenkomsten en alle bijbehorende communicatie hierover
  • Contact onderhouden met stakeholders, waaronder dorpsraden 
  • Verzorgen van het onderhoud van de diverse gemeentelijke websites
  • Ontwikkelen, beheren en monitoren van de (social)mediakanalen van de gemeente 
  • Verzorgen van de interne communicatie
  • Coachen van medewerkers op gebied van participatie en communicatie
  • Communicatieadviseur en -medewerker spelen een rol in de crisiscommunicatie
  • Communicatie verzorgt de perscontacten en onderhoudt deze periodiek
  • Arbeidsmarktcommunicatie gestalte geven

Handhaving, milieu en openbare orde & veiligheid 

  • Advisering van de burgemeester en het college m.b.t. openbare orde en veiligheid en crisisbeheersing
  • (Bestuurlijke) handhaving openbare orde en veiligheidsbepalingen APV en bijzondere wetten 
  • Opstellen, uitvoering en regievoering integraal veiligheidsbeleid en handhavingsbeleid 
  • Advisering evenementenveiligheid 
  • Preparatie gemeentelijke taken bij calamiteiten, incidenten en crises 
  • Procederen bij bezwarencommissie, rechtbank en Raad van State
  • Opstellen en uitvoeren milieubeleid (Externe Veiligheid, bodem, geluid)
  • Advisering college en raad met betrekking tot milieu en relatiebeheer omgevingsdienst (RUD Zeeland) 
  • Jaarplan en jaarverslag VTH (in samenwerking met andere afdelingen)

Onder team Dienstverlening valt het Callcenter, Burgerzaken, Vergunningverlening APV en Bijzondere Wetten en Facilitaire zaken.

De taken van het callcenter zijn:

  • het beantwoorden en doorverbinden van inkomende telefoongesprekken.

De taken van Burgerzaken zijn:

  • het ontvangen van bezoekers voor ander afdelingen;
  • het registreren van geboorten, huwelijken, partnerschappen en overlijdens in het teken van de Burgerlijke Stand;
  • het behandelen van aanvragen voor reisdocumenten en rijbewijzen;
  • het beheren van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (BRP);
  • het verstrekken van informatie en advies geven aan burgers over diverse burgerzaken;
  • het organiseren van verkiezingen;
  • de gemeente vertegenwoordigen bij bezwaarprocedures. 

De taken van de vergunningverlening APV en Bijzonder wetten zijn:

  • aanvragen in behandeling nemen, beoordelen en toetsen;
  • afgeven van vergunningen;
  • verordeningen en beleidsregels opstellen;
  • de gemeente vertegenwoordigen bij bezwaarprocedures. 

De taken van Facilitaire zaken zijn:

  • verwerken van de uitgaande post;
  • verzorgen van de interne post;
  • verzorgen van de catering;
  • inkopen van drukwerk kantoorartikelen en dranken;
  • bodetaken vervullen bij huwelijken;
  • gereedmaken vergaderruimten;
  • verzorgen van kopieerwerk. 

Bevoegdheden Burgerzaken:

  • uitgeven van officiële documenten van de Burgerlijke Stand;
  • controleren van reisdocument- en rijbewijsaanvragen en goed te keuren volgens geldende procedures;
  • afhandelen van aanvragen met betrekking tot reisdocumenten en rijbewijzen;
  • controleren van identiteitsdocumenten en biometrische gegevens;
  • verwerken van mutaties in de Basisregistratie personen;
  • registreren van kiezers en verstrekken van stembiljetten tijdens verkiezingen;
  • beantwoorden van vragen en afhandelen van aanvragen aan de balie;
  • verantwoordelijk voor het correct bijhouden en verwerken van persoonsgegevens in overeenstemming met de privacywetgeving.

Financiën en Inkoop is met haar producten en processen verbonden met alle primaire processen van de gemeentelijke organisatie en vormt daardoor een belangrijke partner voor iedereen binnen het concern.

De hoofdtaken van Financiën zijn:

  • het verzorgen van een up-to-date financiële administratie en financiële verslaglegging;
  • het verzorgen van een helder proces van financiële planning, Financial Control en de P&C producten;
  • het verzorgen van financiële advisering en managementrapportages ter ondersteuning van het management;
  • het inrichten, ontwikkelen en beheren van de administratieve organisatie en interne beheersing;
  • het opstellen van externe rapportages en verantwoordingen.

Debiteuren/crediteuren

  • het voeren van de debiteuren en crediteurenadministratie en beheersen van de processen;
  • het up-to-date houden van relatiegegevens;
  • het fungeren als aanspreekpunt voor debiteuren en crediteuren vanuit het primaire proces.

Grootboek en betalen

  • het uitvoeren van dagelijks terugkerende administratieve taken, zoals betalingen verrichten, doorboeken en bijhouden grootboek;
  • het opstellen van periodieke rapportages en analyses van de baten en lasten ten behoeve van budgethouders en PCA;
  • de verantwoording van administraties ten behoeve van de jaarrekening en het beheren van rekeningschema en andere inrichtingsmodellen ten behoeve van de financiële administratie;
  • het opstellen van de voorjaarsnota en financiële begroting;
  • het opstellen van externe rapportages en verantwoordingen.

P&C en Advies (PCA)

  • het opstellen van financiële planningen en analyses;
  • coördinatie en uitvoering van de periodieke P&C producten en rapportages;
  • adviseren van management en bestuur over de volle breedte van het financiële werkterrein;
  • het adviseren op het gebied van interne beheersing en administratieve organisatie.

Belastingen

  • volledige uitvoering Wet WOZ;
  • afhandelen van bezwaarschriften en beroepszaken;
  • de heffing van diverse gemeentelijke Belastingen;
  • opleggen van Belasting-aanslagen en vast stellen van WOZ-beschikkingen;
  • controleren en invorderen van de gemeentelijke belastingen;
  • opstellen gemeentelijke belastingverordeningen. 

Overig taken van Financiën zijn:

  • het beheren van het verzekeringspakket en interne en extra contacten hierover;
  • het beheren van liquiditeiten;
  • het analyseren van circulaires gemeentefonds;
  • diverse belastingaangifte (BTW, vpb ed.).

De afdeling Informatiebeheer is verantwoordelijk voor het beheren en structureren van alle informatie binnen de gemeente. Zij zorgen ervoor dat de juiste informatie beschikbaar is voor de juiste personen, op de juiste tijd en in de juiste vorm. 

De taken en bevoegdheden bestaan uit het:

  • ontwikkelen en implementeren van beleid en procedures voor het beheer van informatie binnen de gemeente;
  • uitvoeren van kwaliteitscontroles om toe te zien dat de informatie binnen de gemeente duurzaam toegankelijk wordt bewaard en voldoet aan de eisen volgens de Archiefwet zodat de informatie vindbaar, beschikbaar, leesbaar, interpreteerbaar en betrouwbaar is;
  • registreren van gedigitaliseerde post en e-mail in het zaaksysteem;
  • adviseren en ondersteunen van medewerkers bij het gebruik, beheer en opslaan van informatie in het zaaksysteem;
  • verzorgen van trainingen en workshops over informatiebeheer voor medewerkers;
  • samenwerken met andere afdelingen binnen de gemeente om ervoor te zorgen dat informatie op een juiste en gestructureerde manier wordt opgeslagen, gedeeld en gebruikt;
  • naleven van wettelijke bewaar- en vernietigingstermijnen van het papieren archief, het zaaksysteem en andere archiefwaardige applicaties, volgens de gemeentelijke selectielijst;
  • voorbereiden van de overbrenging van blijvend te bewaren informatie in geordende en toegankelijke staat naar het e-depot van het Zeeuws Archief;
  • verwerven, beheren en beschikbaar stellen van de archieven zoals digitale, gedrukte en geschreven materiaal, kaarten, tekeningen, prenten en foto’s;
  • opstellen van een KPI-rapport (Kritische Prestatie Indicatoren) ten behoeve van het horizontale toezicht van de Provincie;
  • rapporteren aan het management over de stand van zaken en ontwikkelingen op het gebied van informatiebeheer binnen de gemeente.

Onder het team informatiebeheer valt ook het historisch archief van de gemeente Noord-Beveland.  Het historisch archief van Noord-Beveland beheert de bij haar ondergebrachte archieven om een zo veelzijdig mogelijk beeld te kunnen geven van de ontwikkelingen door de eeuwen heen in de lokale samenleving.

Taken van het historisch archief zijn:

  • ervoor zorgen dat de bij haar ondergebrachte gemeentelijke archieven goed en geordend toegankelijk zijn;
  • het beheren van verschillende archieven; onder andere familie-, verenigings- en kerkelijke archieven;
  • het onderhouden en zo nodig restaureren van de archieven;
  • het op verzoek verstrekken van informatie uit het bouwarchief en inwoners  en andere belangstellenden in de gelegenheid stellen het archief te raadplegen;
  • het fungeren als vraagbaak voor inwoners, wetenschappers en genealogisch onderzoekers;
  • het opstellen van beleid en gesprekspartner zijn voor verschillende organisaties.

Team ruimte richt zich op het waarborgen van bereikbaarheid en leefbaarheid in onze gemeente. De nadruk ligt op verkeersveiligheid, goed onderhoud van wegen en fietspaden, en het beheer van de openbare ruimte, waaronder parken, dorpspleinen, groenvoorzieningen en begraafplaatsen. Dit vraagt om zorgvuldig plannen en afstemmen van maatregelen in de infrastructuur, zodat bewoners, ondernemers en toeristen zich vlot en veilig kunnen verplaatsen.

Taken van team Ruimte:

  • Bereikbaarheid en Veiligheid
    De gemeente zorgt voor een vlotte verkeersdoorstroming, door wegen en fietspaden goed te onderhouden. Aandacht voor verkeersveiligheid is van groot belang.
     
  • Inrichting en Kwaliteit van de Openbare Ruimte
    Het beheer van rioleringen, openbare verlichting, verhardingen, groenvoorzieningen draagt bij aan de leefbaarheid van de dorpen. Bij herinrichtingen probeert de gemeente rekening te houden met diverse belangen. Daarnaast spant de gemeente zich in om de begraafplaatsen zo goed mogelijk te beheren.
     
  • Klimaatbestendigheid
    De openbare ruimte wordt aangepast aan klimaatverandering zoals hevige neerslag, droogte en hitte, met aandacht voor waterafvoer, verminderen van wateroverlast en hittebestendigheid. 
     
  • Werkzaamheden en Overlast Beperken
    Bij het uitvoeren van wegwerkzaamheden en onderhoud in de openbare ruimte wordt overlast voor omwonenden en bedrijven geprobeerd te verminderen.
     
  • Duurzaamheid en Samenwerking
    De gemeente streeft naar een duurzame inrichting van de openbare ruimte, met projecten die gericht zijn op het verbeteren van duurzame mogelijkheden van vervoer en het vergroenen van de omgeving. Samenwerking met bewoners is daarbij belangrijk om de openbare ruimte aantrekkelijk, veilig en duurzaam te houden. Bovendien werkt de gemeente samen met andere gemeenten, overheden, nutsbedrijven en marktpartijen om de taken in de openbare ruimte zo goed mogelijk uit te voeren.
     
  • Afvalbeheer
    Afvalinzameling is toegespitst op het verspreide karakter van de dorpen. De gemeente werkt aan afvalscheiding, vermindering van zwerfafval, en duurzame verwerking van huis- en grofvuil.
     
  • Milieubewustzijn
    De gemeente stimuleert afvalreductie en hergebruik. Dit gebeurt via voorlichtingscampagnes en samenwerking met bewoners om bijvoorbeeld compostering en recycling te bevorderen.

Met deze aanpak zorgt de gemeente ervoor dat de kernen goed bereikbaar blijven, de leefomgeving prettig is, en de openbare ruimte functioneel en aantrekkelijk wordt ingericht voor iedereen en waarin riolering en afvalbeheer optimaal zijn afgestemd op lokale behoeften en de natuurlijke omgeving.

Onder team Bouwen en Wonen valt een breed en divers takenpakket.  Daarnaast vallen er ook verschillende bevoegdheden onder het team. 

Taken en bevoegdheden van Bouwen en Wonen:

  • Energie besparen, verduurzamen en verbeteren van de woning, subsidieregeling duurzaam bouwen
  • Verbeteren van de woning, subsidieregeling dorpsvernieuwing
  • Verbeteren schuren in beschermd dorpsgezicht, subsidieregeling
  • Welstandsnota
  • Verkoop van kavels
  • Vergunningen B&B
  • Vergunningen tijdelijke verhuur bij sloop
  • Vergunningen tijdelijke verhuur van een te koop staande woning
  • Omgevingsvergunningen bouwen slopen, kappen bomen, afwijken van het omgevingsplan, reclame
  • Meldingen bouw, sloop en brandveilig gebruik
  • Monumentenvergunningen
  • Huisvestingsverordening, vergunningen deeltijdbewoning
  • Beleid rondom wonen en dorpsvernieuwing, zoals Woon(zorg)visie, woningbouwprogrammering en Woondeal Zeeland
  • Toezicht op bouwplaatsen en bouw- en sloopwerkzaamheden
  • Verordening Startersleningen, toekennen startersleningen
  • Prestatieafspraken met de corporatie
  • Toestemming aanvragen exceptioneel transport
  • Verkeersbesluiten zoals gehandicaptenparkeerplaatsen, plaatsen openbare laadpalen en parkeerverboden

Team economie, cultuur en duurzaamheid bestaat uit drie onderdelen die weliswaar verband met elkaar houden, maar elk een eigen takenpakket omvatten. Economie staat daarbij voor brede welvaart, zodat onder dit begrip niet alleen economische welvaart, maar ook sociaal maatschappelijke welvaart begrepen wordt. De onderdelen cultuur en duurzaamheid dragen daaraan bij.

Economie
De werkzaamheden die vanuit economie worden uitgevoerd zijn te verdelen in: recreatie en toerisme, bedrijvenbeleid en overige economische zaken en grondzaken.

Recreatie en toerisme:

Naast de pijler landbouw is de pijler recreatie en toerisme van groot belang voor de economie van Noord-Beveland. In de zomer bevinden zich wel vijf keer zoveel mensen op Noord-Beveland als dat er inwoners zijn. Ook is bijna de helft van het woningbestand 2e woning, dus van niet-ingezetenen. Vanuit recreatie en toerisme proberen we te werken aan een kwalitatief hoogwaardig product en bezoekersstromen te managen.

De taken bestaan uit:

  • het opstellen en uitvoering geven aan recreatief beleid en uitvoeringsprogramma’s;
  • het opstellen en uitvoering geven aan integrale gebiedsvisies;
  • het adviseren van het college van burgemeester en wethouders op het gebied van toeristisch beleid;
  • het verzorgen van gastheerschap d.m.v. het faciliteren van een Toeristisch Informatie Punt;
  • het strand- en kustbeleid opstellen en zorgdragen voor het beheer en de kwaliteitsverbetering van de kust;
  • het meedraaien in Zeeuwse afstemmingsoverleggen voor gemeente overstijgende zaken;
  • mede uitvoering geven aan regionaal recreatief beleid teneinde de regio De Bevelanden te promoten;
  • het opstellen van fietsbeleid en ook hier uitvoering geven aan het actieprogramma;
  • opzetten van recreatieve routestructuren en onderhouden;
  • faciliteren van partijen die zich bezighouden met het bieden van recreatieve voorzieningen.

Bedrijvenbeleid en overige economisch zaken
Een duurzame evenwichtige economie is van groot belang voor Noord-Beveland. De gemeente probeert de ondernemers daarbij zo goed mogelijk te faciliteren en te zorgen voor kennisdeling en ondersteuning. 

De taken bestaan uit:

  • Zorgdragen voor duurzame bedrijventerreinen t.b.v. de lokale economie.
  • Meedraaien in een regionaal bedrijventerreinenprogramma.
  • Adviseren van het college van burgemeester en wethouders op het gebied van economisch beleid.
  • Economisch loket ter ondersteuning van de lokale bedrijven. 
  • Uitgeven van nieuwsbrieven teneinde de Noord-Bevelandse ondernemers mee te nemen in de trends en ontwikkelingen.
  • Onderhouden van een platform ter stimulering van de samenwerking tussen bedrijven. 
  • Het faciliteren van de vereniging Gezamenlijke Ondernemers Noord-Beveland.

Grondzaken:

Grond is overal schaars. Vanuit hogere overheden mogen bedrijventerreinen op Noord-Beveland slechts met een klein areaal worden uitgebreid. Grondzaken ziet echter niet alleen op het uitgeven van grond voor bedrijven, maar ook op de reguliere woningbouw.

De taken bestaan uit:

  • het opstellen en bijstellen gemeentelijk grondbeleid;
  • het adviseren van het college van burgemeester en wethouders op het gebied van grondbeleid;
  • het opstellen van het grondprijsbeleid;
  • meewerken aan het gronduitgiftebeleid.

Kunst en Cultuur

Kunst en Cultuur voert in Noord-Beveland de regie over de hoofdlijnen van het gemeentelijk kunst- en cultuurbeleid. Ze is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en het ondersteunen van de uitvoering.

De taken bestaan uit het:

  • ontwikkelen en uitvoeren van kunst- en cultuurbeleid;
  • adviseren van het college van burgemeester en wethouders op het gebied van kunst en cultuur(beleid);
  • organiseren van en deelnemen aan overleggen met het cultuurnetwerk Noord-Beveland;
  • fungeren als aanspreekpunt voor (lokale) culturele instellingen en verenigingen;
  • organiseren en coördineren van culturele projecten;
  • organiseren en coördineren van een jaarlijkse Culturele Fair Noord-Beveland;
  • beoordelen, controleren en monitoren van subsidieaanvragen;
  • verzorgen van cultuureducatie;
  • deelnemen aan Zeeuwse en regionale overleggen.

Duurzaamheid

Duurzaamheid ziet op het klimaatbeleid, wat globaal te verdelen is in twee hoofdonderdelen, namelijk klimaatadaptatie en klimaatmitigatie. 

Klimaatadaptatie:

Klimaatadaptatie is het aanpassen van de samenleving aan de effecten van klimaatverandering, zoals hogere temperaturen, langere periodes van droogte en intensievere regenbuien. Onderwerpen die daarbij horen zijn:

  • Duurzaam zoetwaterbeheer
  • Vergroening van de gebouwde omgeving
  • Zoutwatermanagement

Klimaatmitigatie:

Klimaatmitigatie is het aanpassen van de samenleving om verdere klimaatverandering zoveel mogelijk te voorkomen. Het gaat hierbij met name om de energietransitie, maar ook de grondstoffentransitie. Onderwerpen die daarbij horen zijn:

  • Energietransitie in de gebouwde omgeving.
  • Verduurzaming van de mobiliteit.
  • Verduurzaming van bedrijfsprocessen.
  • Opwek van groene energie.
  • Circulaire economie.
  • Energiearmoedebestrijding.

Voor beide onderdelen geldt het:

  • adviseren van het college van burgemeester en wethouders op het gebied van klimaatbeleid;
  • uitvoering van het klimaatbeleid op bovenstaande thema’s.